Tuesday, March 16, 2010

Keboooom!!

.
Semalam shooting proses meletupkan bukit besi di Chaah, 25km dari Segamat. Satu pengalaman baru. Tak pernah sebelum ini kami shoot di lokasi yang panas, berhabuk dan berbahaya begitu. Tak pernah juga kami kena shoot scene letupan bom berangkai begini..

100 biji bom ditanam di bukit yang sarat dengan batu besi (iron ferrite). Bila semuanya siap sedia, semua pekerja diarah keluar meninggalkan kawasan itu kira-kira 500 meter jauhnya. Semua kenderaan ringan dan berat juga diarah keluar mengosongkan kawasan itu. Medan bergaung itu menjadi sunyi sepi.. 100 biji bom berangkai itu akan diletup secara remote control dari jarak 500 meter.

Habis tu kami macamana? Kami kena berada di lokasi untuk shoot babak letupan itu. Ia mesti dirakam dengan jelas. Ia kehendak skrip. Tapi kami telah diperingatkan akan bahaya-bahaya yang bakal berlaku antaranya percikan dan lontaran batu-batu besi sebesar penumbuk, malah boleh lebih besar lagi dari itu, melayang ke udara ibarat muntahan lahar gunung berapi, kemudian jatuh berselerakan. Bumi di sekitar 500 meter dari pusat letupan pula akan bergegar, berkemungkinan akan membuatkan tebing-tebing bukit runtuh menggelongsor ke bawah..

Isk, isk, isk.. mana berani untuk menggadai nyawa begitu.. bayaran pun bukannya lumayan sangat.. kalaupun lumayan tak akan bermakna apa-apa lagi bila diri dah cedera, cacat atau maut..

Kami tiada pilihan lain.. 2 buah kamera video yang kami pertaruhkan nasibnya.. setiap satu kami set di dua lokasi yang berbeza tetapi agak hampir juga dengan pusat letupan. Satu di set lensa wide angle manakala satu lagi di set lensa medium close-up. Selepas butang rakaman ditekan kedua-dua kamera ditinggalkan, kami pecut lari dengan Kembara ke kawasan selamat 500 meter jauhnya.

20 minit kemudian.. Kebooom!! 100 biji bom berangkai meletup serentak. Bumi bergegar..













Mencari sudut terbaik..












100 biji bom ditanam..












2 kamera diset..












Keboooom!!










Bukan batu sebarang batu..












Ini batu besi..












Korek.. korek.. dan korek..













Alhamdulillah.. semua selamat..
.

No comments:

Post a Comment